قدر کلمهای عربی به معنای اندازه و حد هر چیزی است.[۱] در اصطلاح، ویژگی هستی و وجودی و چگونگی آفرینش آن و به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودی هر چیز را گویند.[۲]
در این باره که چرا این شب را قدر نامیدهاند، وجوهی ذکر کردهاند. بنا بر یک وجه در این شب مقدرات بندگان و اندازه و قدر رویدادهای سال تعیین میشود؛ همان گونه که در آیه۴ سوره دخان آمده است: «فیها یفْرَقُ کُلُّ أَمْر حَکیم؛ در آن شب هر امری بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین میگردد.» بنابر روایات پرشماری نیز در شب قدر، مقدرات یک سال انسانها تعیین میگردد و رزقها و سرآمد عمرها و امور دیگر مقرر میشود. بنابر برخی دیگر از منابع وجه نامگذاری این شب، شرافت و قدر والای آن است؛ زیرا قرآن با آن قدر و ارج خود در این شب بر قلب رسول اکرم(ص) به وساطت فرشته صاحب قدر نازل گردید.[۳]
در فرهنگ اسلامی، شب قدر یکی از شبهای سال است که ویژگی و قداست خاصی
دارد. بنابر منابع اسلامی هر ساله در این شب تقدیر سال آینده انسان نوشته
میشود. وقوع برخی حوادث در این شب، بر اهمیت آن افزوده است از جمله
گفتهاند که در این شب قرآن کریم به صورت یکجا بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است. همچنین امام علی(ع) در این شب، به شهادت رسیده و این رویداد، شب قدر را نزد شیعیان اهمیت افزونی داده و آنان در این شب در کنار اهتمام به اعمال مستحبی مانند ذکر و قرائت قرآن، برای آن امام نیز سوگواری میکنند.
مفسران قرآن کریم برآنند که شب قدر بنابر ظاهر آیات سوره قدر هر ساله تکرار میشود و مراد از آن تنها شب نزول قرآن و عصر پیامبر اسلام(ص) نیست. به علاوه، روایات بسیاری که شاید در حدّ تواتر باشند، این مطلب را تأیید میکند.[۴]
بنابر برخی روایات، شب قدر از مواهب الهی بر امت
اسلام است، چنان که در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: خداوند شب قدر
را به امت من بخشیده و احدی از امتهای پیشین از این موهبت برخوردار
نبودند.[۵]
در قرآن کریم، در دو سوره قدر و دخان درباره شب قدر آیاتی آمده است.
سوره قدر:
سوره دخان:
در منابع روایی شیعه، روایاتی هست که به شب و سوره قدر برای اثبات وجود و زنده بودن امام زمان(ع) استدلال کردهاند. بنابر این روایات، در شب قدر، فرشتگان برای ابلاغ تقدیر سال آینده بر پیامبر(ص) نازل میشدند. از آنجا که شب قدر در تمام سالها جاری است و مختص به زمان پیامبر(ص)نیست، پس از آن حضرت، فرشتگان بر جانشین او، امام معصوم، نازل میشدند که شبیهترین شخص به او است. شیعه از این آموزه که شب قدر همیشگی است و نزول فرشتگان در این شب، حتمی است و از طرفی، این نزول نیازمند نزولگاهی قابل است، به وجود حجت در تمام زمانها تا قیامت استدلال کردهاند. برخی از روایات یاده شده به قرار زیر است:
روایتی از امام باقر(ع): «یا معشر الشیعة! خاصموا بسورة انا انزلناه تفلجوا. فوالله انها لحجة الله تبارک و تعالی علی الخلق بعد رسول الله صلی الله علیه و آله و انها لسیدة دینکم و انها لغایة علمنا:[۸] ای جماعت شیعه! علیه مخالفان خود به سوره انا انزلناه استناد کنید که پیروز خواهید شد. سوگند به خدا که این سوره برای حجت خداوند تبارک و تعالی بعد از رسول است. این سوره همانا مدرک دین شما و نهایت علم ما است.»
روایتی از ابن عباس: «قال علی:ان لیلة القدر فی کل سنة و انه ینزل فی تلک الیلة امر السنة و ان لذلک الامر ولاة بعد رسول الله صلی الله علیه و آله. فقلت : من هم ؟ فقال : انا و احد عشر من صلبی ائمة محدثون:[۹] علی بن ابی طالب گفت: در هر سال شب قدری هست که در آن شب امر یک سال نازل میشود. برای آن والیانی است بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله. پرسیدم: آنان چه کسانی هستند؟ گفت: من و یازده تن از پشت من که همگی امام و محدَّثاند.»
تقریر استدلالی که از مجموع روایات اقامه کردهاند، چنین است:
۱. در شب قدر، مقدرات یک سال بر پیامبر اکرم(ص)نازل میشده است. ۲. شب قدر مختص به زمان پیامبر(ص)نیست و هر ساله تا قیامت جاری است. ۳. برای نزول فرشتگان و مقدرات الهی در شب قدر به نزولگاهی شبیه پیامبر در صفاتی مانند عصمت نیاز است. ۴. این محل نزول، بنابر روایات، امامان معصوم اهل بیت(ع)است. نتیجه: در زمان حاضر نیز به ناچار باید یک امام معصوم در حیات باشد که نبابر روایات، او مهدی(ع) آخرین امام معصوم است.
در منابع دینی اسلام، به این که شب قدر کدام شب سال است تصریح نشده و مسلمانان با نگاه به قرائن و شواهد موجود در قرآن، احتمالاتی را مطرح ساختهاند. با این حال، در برخی روایات نقل شده از امامان(ع)نشانیهایی به نسبت دقیق از این شب میتوان یافت.
بنابر روایات شیعه شب قدر یکی از سه شب ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ ماه رمضان است؛ اما احتمال شب ۲۳ بیشتر است و از این رو ابن بابویه صدوق گفته است: «بزرگان ما درباره شب قدر، همه یک سخناند که شب بیست و سوم ماه رمضان است.»[۱۰] بنابر یک روایت از امام صادق(ع) شب قدر تا قیامت باقی است و در ماه رمضان واقع است.[۱۱] بنابر روایتی دیگر، تقدیر در شب نوزدهم و ابرام (تاکید بر تقدیراتی که شده است) در شب بیست و یکم و امضا در شب بیست و سوم است.[۱۲]
اهل سنت معتقدند که شب قدر طبق حدیث نبوی، یکی از ده شب آخر ماه رمضان است و بر اساس احادیث کتب صحاح خویش[۱۳] غالبا شب بیست و هفتم را شب قدر میدانند و در آن شب به دعا و شب زنده داری میپردازند. برخی اهل سنت اظهار داشتهاند که تا زمان زندگی حضرت محمد(ص) شب قدر در هر سال تکرار میشد اما از آن پس دیگر شب قدری نیست.[۱۴] به گفته برخی دیگر، شب قدر شبی جاری در تمام سال است و در هر سال شبی نامعلوم است. این شب در سال بعثت در ماه رمضان بوده اما در سالهای دیگر ممکن است در دیگر ماهها باشد.[۱۵]
در قرآن کریم، سورهای کامل به توصیف و ستایش شب قدر اختصاص یافته و بدین نام خوانده شده است. برخی از فضایل این شب در قرآن و حدیث عبارتند از:
بنابر منابع روایی و فقهی، روزهای قدر نیز همانند شبهای آن گرانقدر و با فضیلتند.[۲۰]
از فراغت چشم هایم غرق باران می شو
عاشق هجران کشیده زود گریان می شود
درد غفلت یک طرف درد جدایی یک طرف
مشکلاتم یک به یک دارد فراوان می شود
یابن زهرا چاره ای کن مرگ دارد می رسد
آفتاب روی تو پس کی نمایان می شود؟
اللهم عجل لولیک الفرج
امشب حرفم ,حرف ساده ایست.
امشب مرا یادکن.در هر "الغوث" که میگویی،شاید بحق "یارب" گفتنت،"خلصنا"یت برای من هم مستجاب شود...
التماس دعا
تشکر..التماس دعای فرج
Salam
داشی .بد نیست ولی قبلی بهتر بود اخه این چیه پدر ادم در میاد هی بالا چپایین میپره .ای بابا
سلام .چی می زنه؟برا من که مشکلی نداشت
ای دل بسوز تا شب احیا نیامده
تقدیر ما هنوز به دنیا نیامده
فرقی نکرده ایم زاحیای سال پیش
گویی به گوش عده ای از ما هنوز هم
هل من معین غربت اقا (عجل الله تعالی فرجه الشریف)نیامده
اری برای بنده شدن وقتمان کم است
ای دل بسوز تا شب احیا نیامده
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهمـ عجلـ لولیکـ الفرجـــ